Her er historien til "Tater Sofie". Ei flott Taterjente som har opplevd mange fine, men også triste ting i livet. Jeg skal blogge denne historien, og gjengi den så uforkortet som mulig. Alt i Alt så blir det ca 138 innlegg.





       LoveMyProfile.com - Profile Counters



fredag 10. februar 2012

De gode luktene

Jeg husker så mange gode lukter.
Pappa hadde hest, og jeg likte å sitte på når han var ute og kjørte. En gang var vi ute på langtur bare pappa og jeg. Mamma og alle brødrene mine var hjemme, og jeg likte godt å få være litt alene sammen med pappa. Vi dro til et sted langt av gårde, og vi måtte reise hele natten. Jeg ble så sliten at jeg fikk ligge på hesteryggen. Jeg tok et godt tak i manen på hesten, og da vet du at jeg kom veldig nærme hesteryggen. Hesten hadde gått langt, den begynte å bli sliten, og den svettet. Det var så det dampet av den. Og når hesten damper, blir det en helt spesiell lukt, og det var så godt. Jeg bare lå der og hadde det godt, og hver gang jeg kjenner den lukta nå, så tenker jeg på den gangen jeg var en liten gutt på tur sammen med pappaen min.
Jeg likte godt lukten av kaffe. Mamma kokte kaffe på primus. Først helte hun rent vann i kjelen, så tente hun på, og da kom det litt lukt av parafin med en gang. Men så hadde mamma kaffe på kjelen, og da var det nesten så det kilte i nesa, så godt var det!
En annen lukt jeg liker godt, er lukten av appelsin. Vi hadde ikke så mange penger da jeg var liten, og vi fikk ikke så mye godterier, men når det var jul og vi fikk appelsin, var det nesten som en stor fest! Jeg synes ikke appelsinene lukter slik som de gjorde da jeg var liten, men like før jul kommer det noen som er ekstra søte, og de lukter sånn som de gjorde før.
Vi kunne ikke kjøpe potetgull i butikken, for det var ingen som solgte det da jeg var liten. Men vi lagde det selv, og når mamma skar poteter i skiver og la dem på ovnen, hadde vi hjemmelaget potetgull, og det var like godt som det vi kjøper i butikken i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar